Los Angeles, San Francisco; algemeen

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door headhunterke »

Ik ben me al een paar dagen aan het inlezen in de omgeving van Los Angeles en San Francisco, voor mijn volgende reis, ergens volgend jaar.
Ik heb ondertussen door dat er in LA en SF een gebrek is aan een deftig metronetwerk (in vergelijk met NY althans; waar je praktisch op elke lijn voor de deur wordt afgezet).
Daarvoor vroeg ik me af welke buurten er het dichtste bij de toeristische trekpleisters liggen.
Omdat ik (nog) niet met de auto rijdt, ben ik op zoek naar een zo centraal mogelijke plek.
Heeft er ook iemand wat informatie over welke buurten je beter kan vermijden?
Ik ben New York al gewend, maar in LA ben ik een complete stranger...

Alvast bedankt.

PS.: Ik ga me nu bezig houden met het lezen van reisverslagen.
Laatst gewijzigd door headhunterke op 07 jun 2010, 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Grandu
Amerika-expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: 06 aug 2008, 00:39
Locatie: Londen
Contacteer:

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door Grandu »

Over het openbaar vervoer: Los Angeles is erg gericht op eigen vervoer, zoals bij velen al bekend is. Verder heeft het het grootste busnetwerk van Amerika en naar men zegt van de wereld. Er is een treinverbinding voor relatief lange afstanden wat absoluut niet met New York te vergelijken is. Ik denk dat je het beste een auto kunt huren.
San Francisco daar en tegen heeft een prettig OV systeem naar mijn weten; het is schoon en voor Amerikaanse begrippen relatief ''dicht''.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door headhunterke »

Dat dacht ik dus al. Lange afstanden zal ik denk ik niet afleggen, dus treinen zullen niet voor mij zijn denk ik ;-)
San Francisco had volgens mij een soort 'alternatief' voor de metro, de cablecars, niet?
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Grandu
Amerika-expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: 06 aug 2008, 00:39
Locatie: Londen
Contacteer:

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door Grandu »

De cablecars zijn vooral voor toeristen om een rondje in te rijen. Voor OV kun je beter de BART (die het grootste deel van de bay bedient) pakken of de MuniMetro.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door Martin & Marianne »

LA heeft een uitgebreid openbaar vervoer. De metrolijnen zijn inderdaad niet vergelijkbaar met die in NY. Kijk voor een compleet OV-overzicht eens op http://www.metro.net en voor de metro op dit kaartje.
Een centraal punt is lastig, je zult eerst eens moeten kijken waar je naar toe wilt. Wij hebben al een paar keer in Hollywood overnacht (Orchid Suites) waar we vlakbij een matrohalte zaten waarmee je snel bij Universal studios bent.

In SF is het geen probleem om je zonder auto te verplaatsen. De cablecar is leuk, maar bussen zijn handiger. En je kunt gaan fietsen natuurlijk. Wij hebben de meeste dingen te voet gedaan.

Marianne
Gebruikersavatar
californian girl
Amerikafan
Berichten: 227
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:24

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door californian girl »

LA en openbaar vervoer vind ik persoonlijk een niet zo'n geslaagde combinatie en dus is een huurauto eigenlijk een must. Je zou in Santa Monica kunnen logeren, een leuke plek: 3rd street promenade, de pier, oceaan. Je kunt dan langs het strand lopen naar Venice Beach met zijn straat artiesten, kraampjes enz. of een fiets huren aan het strand is ook nog een optie. Ik weet niet hoe lang je van plan bent in LA te blijven, maar als je besluit om geen huurauto te nemen dan zou ik kiezen voor een sightseeing tour (via de meeste hotels te boeken) op die manier zie je op een makkelijke manier alle highlights die het uitgestrekte LA te bieden heeft. Via/met een sightseeing tour kun je ook naar Disney, Universal Studios e.d. Hier 2 voorbeelden van ondernemingen die dergelijke tours uitvoeren: http://www.lasightseeing.net/ en http://www.starlinetours.com/ dan heb je meteen een idee van de mogelijkheden en de prijzen.

San Francisco vind ik zonder auto veel beter te doen, neem bijvoorbeeld een hotel ergens aan Fisherman's Wharf, en tuf af en toe met een taxi naar een ander deel van de stad. Veel plezier met plannen!
jta
Amerika-expert
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jan 2005, 11:13
Locatie: sint pieters leeuw belgië

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door jta »

Een oplossing voor een groot gedeelte van LA zijn de hop and off bussen van Starline Tours. Via hun drie trajecten kan je zowel downtown als hollywood en santa monica bezoeken : http://www.starlinetours.com/los-angeles-tour-1H1.asp

Jacques
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door headhunterke »

Thanks voor de tips. Maar eigenlijk ben ik geen voorstander van die tours. Ik vind me dan op de een of andere manier 'Chinees' overkomen :p
Ik ga liever alles zelf bezoeken. Maar zo'n hop on-hop off lijkt me echter wel interessant, aangezien ik nog niet kan rijden. Of misschien dan toch maar dat rijbewijs halen? :p

Kan er me ook iemand vertellen wat zo de no-go's zijn in LA en SF?
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
californian girl
Amerikafan
Berichten: 227
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:24

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door californian girl »

headhunterke schreef:Kan er me ook iemand vertellen wat zo de no-go's zijn in LA en SF?
No-go in LA is in iedergeval de Zuid-oost kant die geregeerd wordt door gangs. Ook delen van Sunset Blvd en Hollywood Blvd zijn s avonds niet echt aan te raden, verder is het zoals in iedere grote stad gewoon een beetje opletten geblazen.
In SF gelden de straten onder de 11e / 10e straat als niet erg veilig, zo is mij ooit eens verteld. Ben al heel wat keren in beide steden geweest maar heb me er tot nu toe nog nooit echt onveilig gevoeld.
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door headhunterke »

Ok, maar ik dacht dat daar in het zuid oosten ook maar weinig te beleven valt, dus da's goed te doen.
Ik neem aan dat ik er met de oplettendheid die ik in New York altijd had, wel kom, toch?
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door headhunterke »

Momenteel ben ik alweer wat meer ingelezen in de bezienswaardigheden in zowel LA als SF.
Het plan zou zijn om op 1 september (2011) te vertrekken naar Cali, tot 12 september en dan voor een paar dagen door te vliegen naar New York. M'n zus wel er per se eens zijn, en aangezien de goedkopere vluchten allemaal bijna 24hrs layover hebben in NY, dacht ik van maar direct een kamer te huren en er nog een citytrip van te maken.
Maar ik zit wat met een dilemma. Ik ben er gaan het twijfelen over hoeveel dagen we in SF en hoeveel in LA we zouden spenderen. New York wordt een dagje of 4 (incl. vlucht op dag 4). Ikzelf dacht aan ongeveer 5 dagen SF en 6 dagen LA. Lijkt dit realiseerbaar, of is 6 dagen LA teveel? Want ik heb gehoord dat het een mooie stad is, maar nu niet dat je er weken kan rondlopen. Heeft iemand wat tips qua tijdsspendering?
Voor SF heb ik al beslist waar we logeren (The Powell Hotel), maar voor LA ben ik nog op zoek naar een plekje. Liefst tegen een metrolijn en ook liefst niet té ver van alles. In LA ligt alles vrij ver uit elkaar, heb ik begrepen, en aangezien we geen van beiden met de auto rijden, zal er eentje huren er al niet inzitten. En ons blauw betalen aan cabs is het nu ook niet echt. Het maakt dus niet uit of we downtown zitten, of in West Hollywood, als we qua openbaar vervoer niet al te erg moeten sukkelen ;-)
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Los Angeles; algemeen

Bericht door Georgie »

californian girl schreef: In SF gelden de straten onder de 11e / 10e straat als niet erg veilig, zo is mij ooit eens verteld. Ben al heel wat keren in beide steden geweest maar heb me er tot nu toe nog nooit echt onveilig gevoeld.
Dat klopt wel. Het gebeurt vrij ineens, een paar straten er voor is het nog het grote meest drukke centrum met het grote westfield shopping center. Loop je een stuk verder, dan ineens voelt het toch een stuk minder veilig aan. Mijn moeder had er vorig jaar een hotel zo rond 10th street. Ik heb het haar nog afgeraden, maar ze waren koppig. Toen ze er was, voelde ze goed aan wat ik bedoelde, en heeft taxi's genomen vanaf het hotel. Het is er niet echt onveilig, maar het voelt minder prettig aan.

Headhunterke, wat betreft openbaar vervoer in SF, dat is al vrij duidelijk beantwoord, maar hier dan ook nog mijn antwoord: De cable cars (er zijn maar 2 lijnen) zijn eigenlijk meer een toeristische attractie. Weliswaar leuk om te doen, al heb ik het eerlijk gezegd maar 1 keer 10 jaar geleden gedaan als toerist zijnde. De MUNI is een veel betere optie, leuke trammetjes. De F lijn is ideaal, gaat vanaf Fisherman's Wharf langs de Embarcadero en dan heel Market Street over (vermoedende dat het Powell Hotel vlakbij Powell Street ligt, zal die ook relatief dichtbij jouw hotel komen) en dan een stuk verder door Market Street, ik geloof zelfs dat ie tot aan het Castro (homo) district gaat. Is ook leuk om te zien trouwens, wat minder toeristisch. De bussen zijn ook heel erg goed te doen in SF.

Mocht je nog tijd over hebben, kan je ook naar de ferry building gaan (aan de Embarcadero) en dan de ferry naar Marin pakken, naar Sausalito of Larkspur. Binnen Marin gaan heel veel bussen en zijn schattige dorpjes. Bovendien is de ferry al een feest op zich, je hebt vanaf daar prachtig uitzicht over de SF skyline en de Golden Gate Bridge. Ook kom je langs Angel Island, het 'Ellis Island' van SF. Je zou dan eventueel weer met een bus terug kunnen, want er gaan ook genoeg bussen terug vanuit Marin naar de stad. En kom je over de Golden Gate!

Mocht je dus niet de mogelijkheid hebben om zonder auto de Golden Gate over te rijden, dan zou je dat dus met de bus kunnen doen. Ok, het is iets minder spectaculair, maar toch. De fiets is ook een goede optie, zie het topic over fietsen in SF en je kunt zo naar Sausalito fietsen. Dat is ook heel erg leuk, al heb ik dat zelf nooit gedaan.

Mocht je toch nog specifiekere vragen hebben over SF, stel ze gerust.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door headhunterke »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Georgie.
Het Powell ligt inderdaad vlakbij Powell Street. Het ligt er een straat je van, in feite.
Dat de MUNI het betere vervoersmiddel is, had ik ook al op diverse sites gelezen. Klopt het als ik zeg, dat het die dingen zijn die wat op trams lijken?
Is het ook waar dat je vanaf de luchthaven makkelijk via BART in het centrum komt?
Moet je voor BART & MUNI aparte vervoersbewijsjes hebben, of is het zoals in New York allemaal gecentralisseerd?
Een auto huren we niet. Indien we al een rijbewijs hebben (wat zeer twijfelachtig is), hebben we geen zin om hopen bij te betalen omdat we nog U25 zijn. Maar die fiets leek me ook al een schitterend idee. Waarschijnlijk gaan we zo over Golden Gate Bridge naar Sausolito en dan met de veerboot terug.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door Georgie »

Ja de Muni trammetjes zijn heel leuk en oud.

Afbeelding

In dat opzicht wat authentieker dan de cable cars, omdat die echt voor de toeristen zijn en dit trammetje wordt ook gewoon echt als OV gebruikt.
Overigens is de Muni ook gewoon het bedrijf van het OV runt in SF, dus je ziet het logo ook op de bussen staan.

De BART stopt inderdaad ook in het centrum, bij mijn weten is er zelfs een stop op Powell street. Let goed op hoe je het kaartje koopt van de BART. Je moet volgens mij een tegoed van 20 dollar kopen, maar een enkeltje kost 8 dollar. Zoiets was het volgens mij. In elk geval was er 'iets' mee.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door headhunterke »

Hehe, dat ziet er gezellig uit :-)
Correct, de BART stopt op een steenworp van het hotel waar ik wil blijven. In dat opzicht is vervoer van en naar de luchthaven geen probleem. Maar da's best wel prijzig he (in vgl. met NY toch)
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door Georgie »

Bij mijn weten is een enkeltje vanaf het vliegveld naar het centrum 8 dollar. Valt best mee. Maar volgens mij kan je dus alleen maar kaartjes vanaf 20 dollar kopen, zoiets was het. er was iets mee. Maar de prijs an sich is niet zo duur.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Los Angeles, San Francisco; algemeen

Bericht door headhunterke »

Neen, duur is het niet natuurlijk, zeker als je het dan kan combineren om zo ook de terugweg te betalen.
Hartelijk bedankt voor de hulp. Als er me nog iets te binnen schiet, weet ik je te vinden ;-)
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer