door HyperBart » 02 aug 2010, 04:32
Wow, erg rechtse geluiden hier. Ik dacht dat mensen met een Nederlandse achtergrond toch wel zich iets zouden afstaan van de Republikeinen, Fox en de Tea Party.
Voor mij is het geen probleem dat een aantal zenders duidelijk rechts of links zijn. Maar zeggen dat Fox News journalistiek is gaat mij te ver. Ze verdraaien simpelweg veel feiten en maken tendentieuze reportages. Niet alleen verkondigen ze rechtse meningen zoals MSNBC linkse meningen verkondigt, maar ze hebben overduidelijk een agenda die objectieve journalistiek overstijgt. Het erge is dat ze praktisch alles kunnen flikken zonder dat ze nog ter verantwoording worden geroepen. Het trieste is dat comedians zoals Jon Stewart, Steven Colbert en Lewis Black nog de enige zijn die ze terecht wijzen. Ze maken niet eens meer zelf humor, ze laten gewoon zien wat voor geks die journalisten nu weer hebben gedaan en dat is al om je te bescheuren als je erover nadenkt hoe maf 't is. Hun shows zijn een uur terug stappen van alle gekte naar beetje 'sanity'. Je kijkt ernaar en denkt dan: "we zijn toch met z'n allen gek geworden dat we dit 24 uur per dag over ons heen laten komen." Eigenlijk is 't te triest voor woorden dat een comedy programma nog 't meest nuchter is en dat we van comedians verwachten journalisten ervan langs moeten geven.
Aantal recente voorbeelden van (voor mij) duidelijke voorbeelden waar Fox niet meer journalistiek bezig is:
- Sean Hannity die in een reportage over een protest in Washington die dag beelden gebruikt van een demonstratie van maanden eerder om te doen lijken dat er veel meer mensen waren dan in werkelijkheid 't geval was.
- Fox zegt dat er een duidelijke scheiding is tussen hun 'nieuws' en 'opinie' gedeelte. Opinie is kennelijk tussen 7-9am en 5-9pm ofzo, de rest is nieuws. Echter zijn het de koppies van alle bekende sterren van Fox News (Beck, Hannity, O'Reilly) die altijd op hun advertentie banners staan met 'Fair en Balanced' erbij hun opiniemakers. Bovendien prijkt ook tijdens de opinieprogramma's leuk 'Fox News' in de hoek. Het is ronduit misleidend. Bovendien wordt tijdens de nieuwsuren items uitgezocht die vervolgens bij de opinie uurtjes gebruikt kunnen worden als voer voor de pundits om weer rechtse punten te maken.
- Let eens op hoe vaak ze tijdens een reportage of interview een vraag of statement beginnen met "Some people say that..." / "Some people claim that...". Dit is overduidelijk het weglaten van de bron, en het is ook overduidelijk waarom ze dat doen. Omdat er niet zomaar 'mensen' zijn die dat zeggen, dat zeggen ze zelf. Ze gebruiken die zin om een banaal idee / mening op te werpen waarop vervolgens de politicus moet reageren of wat de kijker dan maar als feit neemt omdat er immers 'mensen' zijn die dat zeggen.
- Let eens op hoe ze bij de titel van een item dat op dat moment bezig is een vraagteken gebruiken om wederom eigen statements te verkondigen. Je knalt je politieke boodschap maar neer, maar om je 'journalistieke integriteit' te bewaren en 't niet als feit te verkondigen zet je er een vraagteken achter. Het meest stuitende voorbeeld, een item getiteld: "Bush, the best president ever?"
- Hebben recentelijk gemonteerde beelden van ene right-wing pundit Breitbart uitgezonden over Shirley Sherrod zonder te checken of die beelden wel authentiek en niet gemanipuleerd waren. Ze bleken dus dusdanig opgeknipt te zijn dat de woorden van mevrouw uit context zijn gerukt en ze vervolgens door een tirade van Fox News gevolgd door een overhaaste beslissing van de Obama regering nu op straat staat.
Wat mij betreft kun je dit geen journalistiek meer noemen. Debat is goed, andermans standpunten aanhoren ook. Maar als die gepresenteerd worden in een misleidende context met zelfs verdraaide feiten dan wordt 't propaganda.