Opinie: Obama won de debatten

Forum om alles te bespreken wat met de Amerikaanse politiek te maken heeft.

Opinie: Obama won de debatten

Berichtdoor Dennis » 16 okt 2008, 21:57

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn opiniestuk over het laatste debat vonden. Mee eens, of toch niet? Laat van je horen... :D

Lees het artikel hier.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster

Re: Opinie: Obama won de debatten

Berichtdoor TedjevanEs » 16 okt 2008, 22:12

Kan me er wel in vinden (maar ik ben dan ook een Dennis :wink: )

Toch denk ik dat er altijd andere dingen meetellen. Het feit dat er een algehele economische malaise is drukt de onervarenheid van Obama naar de achtergrond. Ook de 'oorlog' in Irak verhoogd niet het enthousiasme van de mensen voor McCain.
Plus de tijd waarin dit zich afspeelt 2008 ik bedoel 8 jaar geleden had Obama waarschijnlijk geen kans gehad tegen McCain (als ze toen dezelfde leeftijd hadden als nu)...
Ik zou best nog wel een keertje net als vroegah in Moerwijk willen wonen. Na het eten een partijtje voetbal in de tuin, de ouders langs de lijn.
TedjevanEs
Amerikakenner

Berichtdoor Dento » 16 okt 2008, 22:49

Hier nog een Dennis die het er volledig mee eens is. :mrgreen:

Ik heb laatst dat stuk van Rolling Stone doorgelezen, en ook al zal dat wat bevooroordeeld zijn tegen McCain, het is toch wel erg veel rook, en dus zal er ook wel vuur zijn (het hele Palin fiasco nog eens buiten beschouwing gelaten).

Dat en de debatten laten toch zien dat m.i. Obama de betere keuze is.

Ook ik hoop dat Obama de kans krijgt om zijn health care reform erdoor te krijgen.

Dus, om op z'n Amerikaans maar eens af te sluiten (zoals je veel ziet in comments op blogs e.d.):

Obama'08!
:wink:
~"There, I guess King George will be able to read that." - John Hancock, after signing the Declaration of Independence~

Onze website | Mijn blog
Dento
Moderator

Berichtdoor FlipjeBTiel » 16 okt 2008, 23:24

Joe gaat niet meer dan $250K verdienen, en dat weet hij drommels goed en hij heeft dat ook gezegd. Hij vertrouwt Obama echter niet en verwacht dat lagere inkomens ook getroffen zullen worden (de grens voor single filers ligt op $200K bij Obama, en $250K is ook voor huishoudens niet de 5% grens als je de IRS mag geloven, en met de huidige economische problemen al helemaal niet).

Obama was over de 3 debatten veel consistenter en kwam intelligenter over. McCain was af en toe compleet incoherent gedurende het laatste debat. Kerry won overigens ook met afstand in 2004 in mijn ogen, en ik denk dat de afstand die Obama genomen heeft over de afgelopen paar weken meer van doen heeft met de economie dan met de debatten.

Of Obama of McCain iets van de beloofde "change" waar kan maken is een ander verhaal, en dit wordt leuk terugkijken over een jaartje of 4.

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Berichtdoor Bennogr » 17 okt 2008, 07:38

Dat van die onervarenheid van Obama snap ik nog steeds niet. De man is opgegroeid in een vrij arm gezin, heeft zich opgewerkt naar Harvard, heeft jaren als een community organizer gewerkt en is in de politiek in Illinois actief geweest. Hij heeft dus veel meer in het leven gestaan en veel meer echte levenservaring opgedaan, niet het soort afstandelijke, "het is net niet echt" ervaring die een politicus in Washington opdoet.

En dan is Obamas ervaring meer echt, dan bijvoorbeeld hoe een piloot een oorlog meemaakt: dievliegt immers op een grote hoogte, gooit wat bommen naar beneden, ziet nooit iets van de schade en na de vlucht, kun je na een goede maaltijd in een warm bedje kruipen. (Toegegeven, je kunt pech hebben en neergeschoten worden, maar dat is een heel andere ervaring -- en vrij zeldzaam, er zijn maar weinig mensen die dat hebben meegemaakt).
Benno Groeneveld, Asheville, NC. Ik ben een Marxist, een Groucho Marxist.
Bennogr
Amerika-expert

Berichtdoor kastelke » 17 okt 2008, 07:40

Eigenlijk is het grappig: als een kandidaat-president niet gekozen wordt omwille van een vrouw, dan zouden we denken dat dat komt omdat hij een buitenechtelijke affaire gehad heeft met haar. Maar volgens mij wordt McCain niet verkozen omwille van een vrouw. Het ogenblik dat Palin aangesteld werd als VP, verloor McCain de verkiezingen. Debatten (tussen de presidentskandidaten) waren daar niet eens meer voor nodig.
Ik vraag me af hoe snel Palin gaat verdwijnen na de verkiezingen... Gelukkig hoeft men niks speciaals te doen om haar te verbannen, Alaska ligt veilig ver weg.
kastelke
Moderator

Berichtdoor Petra/VS » 17 okt 2008, 14:41

Om op de vraag te antwoorden, ik vind ook dat Obama de debatten won en zelfs mijn naar McCain leunende vriendin moest dat toegeven. Toch denk ik, dat "we" voorzichtig moeten zijn met de overwinning kraaien (zeg je dat in het Nederlands of is dat een Engelse uitdrukking?) voor de stemmen geteld zijn. Ik ben bang, dat veel mensen nu gaan denken, dat Obama het "in de tas" heeft en niet gaan stemmen. Dat is gevaarlijk, Obama zelf heeft daar ook al voor gewaarschuwd.
Dagboek over ons leven in de VS (reisverslagen in de rechtse kolom)
Foto's hier en hier
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder

Berichtdoor kastelke » 17 okt 2008, 14:48

Ik hoorde op de radio vorige week ook zeggen dat de polls die ze afnemen ook niet erg betrouwbaar zijn omdat ze dit telefonisch doen, en heel veel jonge mensen (20-30 jaar) niet eens over een landlijn beschikken. En tot op heden is het verboden om dergelijke polls via gsm-nrs te voeren. (werd verteld door een Belgische die al geruime tijd in Amerika woonde)
kastelke
Moderator

Berichtdoor Noa » 17 okt 2008, 16:11

Petra/VS schreef: Toch denk ik, dat "we" voorzichtig moeten zijn met de overwinning kraaien (zeg je dat in het Nederlands of is dat een Engelse uitdrukking?) voor de stemmen geteld zijn.

Luidt de uitdrukking niet de victorie kraaien?? Komt wel op hetzelfde neer

Ik ben het overigens wel met je woorden eens.

Groetjes Marja
Fan of the U.S.A.
Noa
Amerikakenner

Berichtdoor Petra/VS » 17 okt 2008, 19:13

kastelke schreef:Ik hoorde op de radio vorige week ook zeggen dat de polls die ze afnemen ook niet erg betrouwbaar zijn omdat ze dit telefonisch doen, en heel veel jonge mensen (20-30 jaar) niet eens over een landlijn beschikken. En tot op heden is het verboden om dergelijke polls via gsm-nrs te voeren. (werd verteld door een Belgische die al geruime tijd in Amerika woonde)

Toevallig hoorde ik daar op de plaatselijke nieuwsradio vanochtend een interview over met twee mensen, die polls afnemen/verzorgen. Om die groep jongeren te bereiken nemen ze ook polls online af. Of het verboden is, kwam niet ter sprake, wel, dat vooral de 18 tot 22 jarigen vaak college studenten zijn, die vaak niet in hun eigen staat studeren/stemmen, terwijl hun GSM nummer uit hun thuisstaat komt.
Dagboek over ons leven in de VS (reisverslagen in de rechtse kolom)
Foto's hier en hier
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder

Berichtdoor FlipjeBTiel » 17 okt 2008, 19:46

Mensen bellen op hun mobiel heeft het probleem dat zij als ontvangers van het telefoontje er ook voor moeten betalen, terwijl dat met een landlijn niet het geval is. Of het verboden is weet ik niet, maar ik behoef geen unsolicited calls op mijn cell ...

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Berichtdoor Matrox » 17 okt 2008, 20:37

In de polls mag Obama dan wel voor liggen, voorlopig zegt zo'n 10% van de kiezers onverholen dat ze nooit op een neger zullen stemmen. Die 10% moet je eerst maar in zien te halen.
Daarnaast heb je natuurlijk de figuren die nooit zullen zeggen dat ze niet op een neger zullen stemmen maar wel zo denken. Hoe groot dat percentage is, is (vanzelfsprekend) niet bekend, maar ook dat zul je in moeten halen.

Onbegonnen werk vrees ik.
Matrox
Amerikakenner

Berichtdoor kastelke » 17 okt 2008, 21:57

Voor een blanke is Obama een neger, voor een neger is hij een blanke.
kastelke
Moderator

Berichtdoor FlipjeBTiel » 17 okt 2008, 23:02

Russische collega hier heeft $5 verwed dat Obama verliest, en hij is daarvan overtuigd puur vanwege "de figuren die nooit zullen zeggen dat ze niet op een neger zullen stemmen maar wel zo denken." Zijn argument is precies dat opinion polls via de telefoon gaan en veel mensen niet verbaal zullen durven toegeven nooit voor een African American te stemmen.

Ik denk echter niet dat Obama te blank is voor AAs en dat zij best eens in grotere getalen op kunnen komen dagen dan in voorgaande verkiezingen, vooral in het zuiden. De vriendin van mijn broer b.v. (die in het zuiden woont; van mensen hier kan ik het niet vergelijken: iedereen in Berkeley stemt op Obama ...) weet niets van de issues, kan het ook niets schelen, en stemt deze verkiezingen voor het eerst alleen maar omdat Obama dezelfde huidskleur heeft als zij. Dit tot grote frustratie van mijn broer, die een die-hard Republican is (dwz. wil worden, wanneer hij USC wordt; op het moment is hij nog altijd NLer), en haar met geen argument kan overtuigen.

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Berichtdoor Bennogr » 19 okt 2008, 06:22

D'r zijn dus argumenten om op McCain/Palin te stemmen?
Benno Groeneveld, Asheville, NC. Ik ben een Marxist, een Groucho Marxist.
Bennogr
Amerika-expert

Berichtdoor FlipjeBTiel » 19 okt 2008, 07:52

Dan moet je m'n broer 'ns bellen: die raakt niet uitgepraat. Mij moet je het niet vragen: ik vind zowel Geezer & Gidget als Messiah & Muppet onwaardig. Nee, ik stroop de mouwen nog maar eens verder op (okay, het is nog altijd T-shirt-weer hier in CA) en ga er tegenaan: zeker nu ik mijn GC binnen heb, ligt de wereld aan mijn voeten (mijn chef weet dat ook, en heeft mij gelijk een promotie aangeboden toen hij hoorde dat het kaartje er was). Wij gaan niet op een politicus lopen wachten om problemen op te lossen, dat doen we zelf wel, en we hoeven daar niet eens mee te wachten tot november, laat staan januari.

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Keer terug naar Amerikaanse politiek