Route SF-Seattle in 2008 (eerst manlief nog overhalen)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
rozie
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 apr 2006, 15:07

Route SF-Seattle in 2008 (eerst manlief nog overhalen)

Bericht door rozie »

In 2006 zijn we voor het eerst naar de states geweest, vijf weken in het zuidwesten, en sinds begin dit jaar ben ik alweer aan het dromen over een volgende trip. Zoals ik elders al van iemand las: voor deze zomer in Frankrijk nog amper een boekje opengeslagen, maar een route voor 2008 heb ik al helemaal in m'n hoofd:

Dag 1: vliegen naar SF
Dag 2: SF naar Yosemite (wellicht over golden gate en langs wharf)
Dag 3: Yosemite (hike doen die we vorig jaar geskipt hebben)
Dag 4: Yosemite - Lake Tahoe
Dag 5: Lake Tahoe - Lassen NP
Dag 6: Lassen NP (park bekijken, hikes)
Dag 7: Lassen NP - via Whiskeytown NRA (hike) - Eureka
Dag 8: Eureka - via Redwood NP (hike) - Grant Pass
Dag 9: Grant Pass (Oregon Caves)
Dag 10: Grant Pass - Crater Lake NP ('s middags relaxen)
Dag 11: Crater Lake NP (rimdrive, evt. hike)
Dag 12: Crater Lake NP - Roseburg (waterfall highway)
Dag 13: Roseburg - Portland (even een stuk opschieten over highway)
Dag 14: Portland (beetje relaxen)
Dag 15: Portland (Columbia River Gorge)
Dag 16: Portland - Astoria (via kust, three capes highway)
Dag 17: Astoria - Forks (Olympic NP: Hoh Rainforest)
Dag 18: Forks - via Neah Bay - Port Angeles
Dag 19: Port Angeles (relaxen)
Dag 20: Port Angeles (Olympic NP)
Dag 21: Port Angeles - Seattle
Dag 22: Seattle (honkbalwedstrijd)
Dag 23: Seattle (dagtrip Mount Rainier NP)
Dag 24: Seattle
Dag 25: vliegen Amsterdam

Wat denken jullie? Is 't wat, voor een eerste opzet? Waar zitten de pijnpunten, waar rijden we te lang, of zijn we te kort, etc?
Nou alleen nog zorgen dat manlief mee wil... En dat hij vier weken vrij kan regelen (voor mij geen probleem: werk in het onderwijs)... OOOOOOHHHH ik wil zooooooo graag!
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Hoi Rozie, ik ben niet bekend met deze route, wij gaan volgend jaar pas een gedeelte ervan doen.
Maar ik heb gisteren het blad "AmericA" in de bus gekregen en daar staat een heel stuk over Portland en omgeving in met hele mooie foto's. Dus als je je man nog over moet halen kun je dat misschien laten lezen :D
Het blad is verkrijgbaar in de meeste goede boekhandels. Je moet de uitgave zomer 2007 hebben.

Marjon
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42155
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Hoi Rozie,

Wij hebben vorig jaar nagenoeg hetzelfde stuk gedaan, maar dan in omgekeerde volgorde, zie ons reisverslag.
De planning ziet er goed uit, misschien kun je Mt St Helens nog ergens tussenvoegen, is heel indrukwekkend.

Marianne
rozie
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 apr 2006, 15:07

Bericht door rozie »

Dank voor jullie reacties! Jullie reisverslagen had ik allemaal al uitgebreid gelezen. Lichte verslaving kun je het wel noemen denk ik, die reisverslagen...

Ik ben trouwens meteen langs de Bruna op het station gelopen, en heb AmericA gescoord. Foto's zagen er idd mooi uit. Ga het vanavond ff rustig lezen. In elk geval bedankt voor de tip!

Meer feedback op de route is natuurlijk altijd welkom!!!! Oh, en waar zou je mt. st. helens invoegen denk je? Op zo'n manier dat 't ook nog een beetje relaxed blijft allemaal?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42155
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

rozie schreef:Oh, en waar zou je mt. st. helens invoegen denk je? Op zo'n manier dat 't ook nog een beetje relaxed blijft allemaal?
Je zou ook de dag dat je vanuit Portland de Columbia River Gorge gaat doen, niet terugrijden naar Portland, maar bv in Castle Rock overnachten. Dan heb je de volgende ochtend voor Mt St Helens, en kun je daarna nog naar Astoria.

Waarom Astoria? Als je wat van de kust wilt zien, zou je ook vanaf Crater Lake een deel van de kust kunnen doen. Wellicht kun je vanaf Crater Lake al wat verder rijden dan naar Roseburg, zodat het stuk daarna niet zo lang is.

Marianne
Gebruikersavatar
maya
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door maya »

:offtopic: ......Rozie, waren wij niet samen getuigen bij het huwelijk van Lena en Sam in LasVegas vorig jaar :)

Zoja: geinig, want wij willen in 2008 ook het Noordwesten aan gaan doen :D alleen de route moet nog vorm krijgen.....

Groetjes
Maya
rozie
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 apr 2006, 15:07

Bericht door rozie »

Je zou ook de dag dat je vanuit Portland de Columbia River Gorge gaat doen, niet terugrijden naar Portland, maar bv in Castle Rock overnachten. Dan heb je de volgende ochtend voor Mt St Helens, en kun je daarna nog naar Astoria.

Da's eventueel een optie; moet dan wel even afwegen hoe graag ik dat zou willen, en hoe graag we een paar nachten op een plek blijven. Da's toch ook altijd wel lekker...


Waarom Astoria? Als je wat van de kust wilt zien, zou je ook vanaf Crater Lake een deel van de kust kunnen doen. Wellicht kun je vanaf Crater Lake al wat verder rijden dan naar Roseburg, zodat het stuk daarna niet zo lang is.


Dat zou inderdaad ook kunnen, en dan langs de kust omhoog naar Portland. Eigenlijk geen idee waarom Astoria, hoewel ik me meen te herinneren dat het in een film zat (Kindergarten Cop???) en dat het er leuk uitzag... We nemen het mee in de ideeën

Enne Maya, inderdaad diezelfde Rozie ben ik. Was leuk he, in Vegas. Ik heb toch ook een pagina in ons fotoboek gemaakt met die trouwfoto's, vond het toch wel een bijzondere ervaring. Wat zouden jullie zoal willen bekijken in het noordwesten? En weet je nog iemand die in die omgeving wil trouwen volgend jaar, dan kunnen we elkaar daar weer ontmoeten! :P
Gebruikersavatar
maya
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door maya »

Enne Maya, inderdaad diezelfde Rozie ben ik. Was leuk he, in Vegas. Ik heb toch ook een pagina in ons fotoboek gemaakt met die trouwfoto's, vond het toch wel een bijzondere ervaring. Wat zouden jullie zoal willen bekijken in het noordwesten? En weet je nog iemand die in die omgeving wil trouwen volgend jaar, dan kunnen we elkaar daar weer ontmoeten!
Leuk hoor Rozie om op zo'n manier weer een beetje contact te hebben met elkaar....Wij denken nog met grote regelmaat aan onze reis en met name de trouwerij die hem toch wel heel speciaal maakte....
Wat betreft onze plannen in 2008, tja, wat willen we zien en bekijken? Veels te veel natuurlijk. Laten we beginnen met Yellowstone/RockyMountains/Grand Teton en Mount Rushmore. Monument Valley willen we ook nog meepikken en LasVegas want dat is bij onze zoon en mij erg favoriet 8) Ik ga me lekker inlezen (reisverslagen genoeg :D ) dus ik hoef me niet te vervelen.

Helaas ken ik niemand die volgend jaar plannen heeft om in die omgeving te trouwen :wink: Had wel heel leuk geweest.

Groetjes Maya
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

maya schreef:Wat betreft onze plannen in 2008, tja, wat willen we zien en bekijken? Veels te veel natuurlijk. Laten we beginnen met Yellowstone/RockyMountains/Grand Teton en Mount Rushmore. Monument Valley willen we ook nog meepikken en LasVegas want dat is bij onze zoon en mij erg favoriet 8) Ik ga me lekker inlezen (reisverslagen genoeg :D ) dus ik hoef me niet te vervelen.
Hè Maya, heb je ons verslag van 2006 al gelezen? Wij hebben precies die plekjes bezocht die jij wilt bezoeken. http://www.backtotheusa.web-log.nl/

Groetjes Marjon
Gebruikersavatar
maya
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door maya »

Ha die Vana, heb inmiddels jullie reisverslag gelezen en je hebt het me wel heel makkelijk gemaakt. Wat een leuke route en inderdaad, alles wat ik wil zit erin :P Effe een broodje eten en dan stort ik me op de verslagen van Markro en Henriëtte waar ik al likkebarend een kleine blik op heb geworpen..........Oh, oh, wat heb ík het druk :wink:
Groetjes Maya
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9260
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Bericht door markro »

maya schreef:Effe een broodje eten en dan stort ik me op de verslagen van Markro en Henriëtte waar ik al likkebarend een kleine blik op heb geworpen..........Oh, oh, wat heb ík het druk :wink:
Groetjes Maya
Prettig druk, toch? :lol:
Leuk dat jij mijn reisverslagen hebt gevonden. Er staat veel informatie in en ik hoop dat jij er iets aan hebt.
Veel lees- en kijkplezier.
En als er vragen zijn, dan stel je ze maar.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
maya
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door maya »

Markro
Prettig druk, toch?
Jazeker, voel me een luxedier :oops: dat het allemaal kan én mogelijk is.
Heb heel erg veel aan al die verslagen. Dank allemaal voor het delen.
Maya
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

maya schreef:Ha die Vana, heb inmiddels jullie reisverslag gelezen en je hebt het me wel heel makkelijk gemaakt. Wat een leuke route en inderdaad, alles wat ik wil zit erin
Fijn Maya, het was ook een geweldige reis. Het leuke aan de route vond ik dat er zoveel afwisseling in zat. De rode rotsen , de bergen, de prairies en de geisers. En natuurlijk ook de kitsch van Las Vegas.

Veel plezier verder met de voorbereidingen van je reis.
En Rozie, sorry dat we zo inbreken op je topic :oops:

Marjon
eaglelgae
Amerikakenner
Berichten: 508
Lid geworden op: 16 sep 2003, 16:08
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

rozie schreef:

Waarom Astoria? Als je wat van de kust wilt zien, zou je ook vanaf Crater Lake een deel van de kust kunnen doen. Wellicht kun je vanaf Crater Lake al wat verder rijden dan naar Roseburg, zodat het stuk daarna niet zo lang is.

Bij Astoria in de buurt heb je Fort Clatsop. Het is een namaak van het Fort waar Lewis & Clark hun winter hebben doorgebracht aan de kust. Ik wilde dit in 2004 doen, maar had er de mogelijkheid niet voor. Het lijkt me zeker de moeite waard als je erin geinteresseerd bent.

Groeten,
Anneke
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
rozie
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 apr 2006, 15:07

Bericht door rozie »

Dat fort klinkt ook nog als een leuke tip. Nog s op de kaart kijken waar dat precies is. En inderdaad, iets langer doorrijden na roseburg is een idee, en dan ipv van de river canyon terug naar portland doorrijden... Mmm, we spelen rustig verder met de ideeen, en natuurlijk blijven meer tips altijd welkom.

Oh enne, inbreken, ik vind het juist wel gezellig zo! Dus klets lekker verder!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42155
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Fort Clatsop is inderdaad leuk om te bekijken, ook al is het een replica. Het is aardig om van te voren iets over Lewis & Clark te lezen, dan zegt het je ook wat meer. Zelf heb ik een boek van John Bakeless gelezen, gebaseerd op de dagboeken van L&C, maar er is ook op internet een hoop te vinden.

Voor de route en het verslag van ons bezoek, zie ons 2006-reisverslag.

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42155
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Martin & Marianne schreef: Het is aardig om van te voren iets over Lewis & Clark te lezen, dan zegt het je ook wat meer. Marianne
Dit formuleert mijn betere helft wel heel voorzichtig. Je moet echt iets over Lewis & Clarke gelezen hebben, want qua fort stelt het echt niet veel voor. Zie deze foto van de plattegrond.

Afbeelding

Historisch is het (nagebouwde) fort wel heel interessant. Ook zijn er (in klederdracht van toen) verklede vrijwilligers die leuke anekdotes over Lewis & Clark en het fort weten te vertellen. Ik heb er eentje gekopieerd uit ons reisverslag:
Vanaf de parkeerplaats word je met een shuttlebus naar het Visitor Center gebracht dat naast de replica van het fort ligt. Van het oorspronkelijke fort was na een paar jaar weinig meer over, maar dat was ook niet de bedoeling. Het diende alleen maar om de winter van 1805 op 1806 te doorstaan.

In 1955 besloot men om een replica van het fort te bouwen. Dit werd niet ter plekke gedaan maar ergens anders. Het fort werd als bouwpakket naar Astoria gestuurd waar het dan vervolgens op de plaats van het oude fort opgebouwd zou worden. Op alle onderdelen had men met krijt geschreven waar welk onderdeel voor was. Een ijverige bouwvakker dacht echter dat het een soort van graffiti was en veegde deze aanwijzingen weg voordat men het fort in elkaar had kunnen zetten. Men had nu geen flauw idee waar wat moest en daarom werden alle balken en planken weer teruggestuurd naar de ontwerpers. Nadat het weer met aanwijzingen was teruggekomen, kon men het fort opbouwen.

In 2005 vergat men een kampvuur in het fort volledig uit te maken en brandde het 's nachts af. Direct na de brand werden er weer plannen gemaakt om het fort opnieuw op te bouwen. Een werkje waarmee men in de tweede helft van 2005 begon. Hadden Lewis en Clarke vier weken nodig om het fort te bouwen, in 2006 was men al een jaar bezig met de herbouw. Alleen deze keer is het de bedoeling dat het fort minstens veertig jaar mee gaat, bij Lewis en Clarke hoefde het slechts vier maanden mee te gaan
Martin
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer